Trasy rowerowe

Przedstawiamy propozycje dwóch tras rowerowych [Przewodnik turystyczny po gminach obszaru LGD "Ujście Baryczy"]

Trasa rowerowa 2 - Długość ok. 31,50 km.

Góra – Włodków Dolny: 1,80 km. Z Góry wyruszamy spod hali Olimpia. Przejeżdżamy tory kolejowe i ul. Zieloną jedziemy w kierunku cmentarza parafialnego. Znajduje się tam kościół pw. Bożego Ciała z wieku XV, górowska Kalwaria i święte schody z 1702 r. Obok neorenesansowa kaplica grobowa. Przed cmentarzem pomnik z XIX w. upamiętniający mieszkańców Góry poległych w wojnie prusko-francuskiej. Dalej jedziemy wąską polną drogą, pomiędzy okazałymi lipami, która doprowadzi do wsi Włodków Dolny.

Włodków Dolny – Kruszyniec: 2 km. Wjeżdżamy na drogę asfaltowa. Zostawiamy wieś po lewej stronie i asfaltową drogą zmierzamy w kierunku widniejącego sosnowego lasu. Droga wije się łagodnie i doprowadzi nas do wyjazdu na drogę z Góry do Czerniny (1,5 km). Przy wjeździe skręcamy na lewo. Niebawem ujrzymy Kruszyniec.

Kruszyniec – Ligota: 2,20 km. We wsi stary cmentarz ewangelicki, świetlica wiejska. Przejeżdżamy przez wieś lipową aleją, która kończy się na skrzyżowaniu. Kontynuujemy rajd w kierunku północnym i wjeżdżamy do Ligoty

Ligota – Czernina: 2,60 km. Po prawej stronie stary podworski park i pałac, obok domek stangreta i zabudowania folwarczne. Na końcu wsi dwa jeziorka. Wjeżdżamy na prostą drogę, lekko pod górkę i przed nami rozciąga się widok na Czerninę - obecnie są to trzy wsie, z których jedna była dawniej miastem. Na środku wsi ratusz z XVIII w., po prawej kościół św. Wawrzyńca, na elewacji kilka płyt epitafijnych i nagrobnych, wewnątrz kościoła przepiękne płyty epitafialne rodu Stosch. Nieopodal kościoła wieża dawnego kościoła ewangelickiego, fragment muru obronnego (za kościołem) oraz ruiny rezydencji rycerskiej, której początki sięgają wieku XIV. Możemy również zwiedzić cmentarz, usytuowany na północ od wsi, przy wyjeździe na Rydzynę, po lewej stronie. Znajduje się tam lapidarium (płyty z dawnego cmentarza ewangelickiego) i kaplica grobowa. Wracamy do Czerniny, wyjeżdżamy z niej ulicą, którą przybyliśmy, a po wyjeździe kierujemy się na wschód drogą asfaltową w kierunku Sułkowa. Po lewej stronie zostawiamy zabudowania Czerniny Górnej, jedziemy wygodną asfaltową drogą (małe natężenie ruchu), przez las liściasty i sosnowy.

Czernina – Sułków: 2,60 km. Docieramy do wsi Sułków. Przed nią, po prawej stronie rozpoczyna się ścieżka dydaktyczna o dł. 7 km, którą dotrzemy do miejscowości Strumyk. Na trasie wiata, remiza leśna, ambona widokowa oraz tablice informacyjne. Ze Strumyka kierujemy się na zachód, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i drogą, którą już jechaliśmy wracamy do Góry. (6 km) Można też wybrać inną, dłuższą trasę. Wjeżdżamy do wsi Sułków. Przy wjeździe dwurodzinny dom, dawna strażnica (nieopodal przebiegała granica polsko-niemiecka). Ślady po dawnym cmentarzu ewangelickim po lewej stronie. Pośrodku wsi krzyż.

Sułków- Żarki: 1,50 km. Dojeżdżamy do ok. połowy długości wsi. Po prawej stronie prosta, asfaltowa droga w kierunku południowym do Żarek.

Żarki – Giżyn (gm. Bojanowo): 2,50 km. Droga kończy się w tej urokliwej miejscowości, położonej z dala od ludzkich siedzib, pośród lasu iglastego i łąk. Za ostatnimi zabudowaniami asfaltowy trakt przechodzi w polną drogę, częściowo utwardzoną, prowadzącą przez las. Po ok. 750 m dojedziemy do starego nasypu kolejowego, po kolejnych 750 m do drogi łączącej Borszyn Wielki z Zaborowicami. Przecinamy ją i dalej jedziemy śródpolną drogą do miejscowości Giżyn w gm. Bojanowo (jeszcze ok. 1km). Wyjeżdżamy w Giżynie obok sklepu.

Giżyn – Bronów: 2,20 km. W Giżynie możemy zwiedzić poewangelicki, drewniany kościół pw. Narodzenia NMP i stylowy pałacyk. Naprzeciwko sklepu, po prawej stronie zjazd do wsi Bronów - droga polna, częściowo piaszczysta, częściowo brukowana. Obniża się łagodnie w kierunku tej wsi. Dojedziemy nią do zach. krańca Bronowa.

Bronów- Sułów Wielki: 1,50 km. Skręcamy w lewo i jedziemy przez wieś. Po drodze przydrożna kapliczka tzw. grota, krzyż, sklep spożywczy, dalej pałac i zabudowania folwarczne oraz podworski park. Kamienista droga zaprowadzi nas do zjazdu do wsi Sułów Wielki. Po prawej stronie, za niewielkim uprawnym polem nieduży lasek, a w nim rodzinny grobowiec rodu Winterfeldów. Przy wjeździe do Sułowa, po stronie lewej nieduża stanica myśliwska, po prawej, już za zakrętem, ukryty w zaroślach stary ewangelicki cmentarz. Na niewielkim wzniesieniu zobaczymy piękny, szachulcowy kościół pw. św. Piotra i Pawła. Obok niego, po lewej stronie, nieczynna plebania z XIX w. Pośrodku wsi plac zabaw i niewielkie jeziorko.

Sułów Wielki – Rudna Wielka: 2 km. Wyjeżdżamy z Bronowa kierując się na południe do wsi Rudna Wielka.  Dojeżdżamy do głównej drogi nr 324 Rawicz – Góra. Skręcamy w prawo, zmierzamy do Góry.

Rudna Wielka – Szedziec- Kłoda Górowska – Góra: 10,50 km. Ten odcinek trasy przemierzamy, jadąc cały czas drogą nr 324. W Szedźcu, po prawej stronie miniemy ruiny pałacu z XIX w., w Kłodzie Górowskiej, również po prawej stronie pałac z wieku i ukrytą w podworskim parku kaplicę, wokół której zachowały się nagrobki dawnych właścicieli.

Trasa rowerowa 4 - Długość ok. 38 km.

Góra - Zawieścice: 3 km. Wyjazd z Góry z rejonu ul. Wrocławskiej, przy krzyżu przydrożnym. Skręcamy obok krzyża w prawo i kierujemy się prostą drogą przez przedmieście Kajęcin w kierunku widniejącego nieopodal lasu, gdzie znajduje się strzelnica myśliwska. Na obszarze strzelnicy zadaszone stoły z ławkami, osie strzeleckie, trap oraz miejsce na ognisko. Mijamy strzelnicę po lewej stronie i polną drogą, dość piaszczystą, zboczem lasu zdążamy do wsi Zawieścice.

Zawieścice - Wierzowice Wielkie: 3,7 km. W Zawieścicach chwila odpoczynku pod rozłożystym dębem. Skręcamy w lewo i przejeżdżamy przez wieś. Wyjeżdżamy na asfaltową drogę w kierunku widocznego Grabowna. Mijamy wieś po lewej i asfaltową drogą zjeżdżamy w kierunku lasu (ok. 2,2 km). Kolejny etap drogi do Wierzowic Wielkich prowadzi sosnowym lasem, potem wśród pól.

Wierzowice Wielkie - Sądowel/Lechitów: 2,2 km. Przejeżdżamy przez wieś. Po prawej zabudowania folwarczne z XIX w., krzyż przydrożny i skręt do wsi Wierzowice Małe. My jedziemy w lewo. Na końcu wsi, pod lasem, po lewej stronie stary zniszczony cmentarz ewangelicki otoczony murem.

Sądowel/Lechitów - Wąsosz: ok. 7 km. Do Sądowela, gdzie znajduje się stanica kajakowa i kościół p.w. NMP Królowej Świata, jest ok. 700 m (skręt w prawo). Przy kościele kamienny pomnik, bardzo dobrze zachowany, poświęcony poległym mieszkańcom okolicznych wsi. Za kościołem i pomostami do cumowania kajaków widoczna dębowa aleja tzw. królewska droga, którą dojedziemy do wsi Lechitów. Na końcu tej alei, droga polna w prawo. Dojedziemy nią do położonego ok. 500 m dalej miejsca po dawnym grodzie kasztelańskim, wymienianym w źródłach już w XII w. Dobrze zachowały się samo wzniesienie i fragmenty fosy. W trakcie badań archeologicznych odkryto w rejonie Wierzowice W. - Sądowel - Lechitów- Bełcz Mały wiele śladów osadnictwa z okresu starożytnego i średniowiecza. W Lechitowie pozostałości pięknego niegdyś parku podworskiego, w nim zachowany okaz potężnego płatana i kilka sosen kandelabrowych.

Wąsosz - Kowalowo: 3 km. W Wąsoszu kilka ciekawych zabytków: kościół pw. św. Józefa Oblubieńca i pw. Niepokalanego Serca NMP, kamieniczki w rynku, pałac, obecnie własność prywatna. Na rynku ratusz z herbem, obok pomnik upamiętniający smoleńską katastrofę rządowego samolotu. Przez miasteczko przepływają rzeki Orla i Barycz. Za drugim mostem na Baryczy, przy amfiteatrze wypożyczalnia sprzętu kajakowego. Przy wyjeździe z Wąsosza w kierunku Wińska dwa betonowe bloki - zapory przeciwczołgowe. Nie dojeżdżamy do nich, lecz skręcamy przed stacją kolejową po prawej w drogę do Kowalowa.

Kowalowo - Czeladź Wielka: 2,2 km. Po przejechaniu przez Kowalowo na rozwidleniu dróg kierujemy się w prawo. Po drodze mijamy maleńką wioskę Stefanów i dojeżdżamy do Czeladzi Wielkiej.

Czeladź Wielka - Wierzowice Małe: 5,2 km. W Czeladzi Wielkiej po prawej stronie kościół pw. św. Stanisława. Z Czeladzi możemy skierować się na południe. Dojedziemy (1,4 km) do wzniesienia pokrytego akacjami i krzewami (po prawej stronie drogi). Za wzniesieniem wieś Baranowice. Po przejechaniu ok. 100 m odnajdziemy (po lewej stronie polnej drogi) dwa duże grobowce rodziny von Reiger, oddalone od siebie o około 60 m. Wracamy tą samą drogą i przed wjazdem do Czeladzi skręcamy przed zakrętem w lewo, w polną drogę. Droga jest przejezdna i wiedzie początkowo przez pola, potem przez las, następnie zboczem łąk (las po prawej) do Wierzowic Małych. Cały czas jedziemy prosto, w kierunku północno-zachodnim. W pobliżu Wierzowic stanica myśliwska „Hubertówka".

Wierzowice Małe - Ryczeń: ok. 5 km. Wierzowice Małe to jedna z kilku wsi w woj. dolnośląskim, która otrzymała miano wioski z pomysłem - Leśnej Wsi Zabawy - www.wioskizpomyslem.pl/wierzowice-male. Znajduje się tutaj tzw. ścieżka zmysłów, miejsce na ognisko i wypoczynek, tzw. owocowa kraina. Cisza, spokój, okoliczne lasy grzybne i jagodowe. Po odpoczynku w życzliwym otoczeniu możemy wyruszyć do Ryczenia. Proponowane są dwie trasy: pierwsza, znakowana trasa rowerowa zaczyna się w prawo przy wjeździe do wsi od strony Czeladzi Wielkiej. Prowadzi cały czas przez las. Dojedziemy nią do leśniczówki przed mostem w Ryczeniu. Druga - przejeżdżamy przez Wierzowice Małe i ok. 1 km za wsią kierujemy się do zbiornika retencyjnego Ryczeń od strony południowej i do Ryczenia przy moście.

Ryczeń - Góra: ścieżka „Dziczek": 7 km. W Ryczeniu przed mostem, po lewej stronie drogi niewielkie wzgórze. To miejsce gródka obronnego z okresu średniowiecza. Za mostem, po prawej stronie, na wzniesieniu ruiny pałacu, a przed nim świetlica wiejska i uroczy klub, który utworzono w dawnej dworskiej lodowni. Naprzeciwko mostu kościół zbudowany w II poł. XX w. Na zachodnim krańcu wsi tama na Baryczy, miejsce na ognisko i kilkanaście domków letniskowych (prywatnych) skrytych w lesie. Wracamy znad tamy i drogą pod górkę wyjeżdżamy z Ryczenia. Doprowadzi nas ona prosto, przez Starą Górę do Góry, którą zobaczymy na widnokręgu. Druga trasa, podobnej długości, to powrót do Góry ścieżką edukacyjną „Dziczek". Na górce przy wyjeździe z Ryczenia skręcamy w prawo, mijamy po prawej bloki mieszkalne i zabudowania folwarczne z XIX w. Na końcu wsi skręcamy w lewo i polną drogą kierujemy się na północ, ku widniejącemu w oddali kompleksowi leśnemu. Tam, przy ambonie widokowej wjeżdżamy na oznakowaną ścieżkę dydaktyczną „Dziczek". Po drodze dwa miejsca postojowe. Ścieżką dojedziemy do Góry od strony południowej w rejon stadionu sportowego i basenu.

Źródło: Wrotkowska J. (red.) (2014). LGD "Ujście Baryczy” - Przewodnik turystyczny po gminach Góra, Niechlów, Wąsosz. Wrocław: Wydawnictwo Studio PLAN.